Aanwezigheden

Leerlingen in het lager en secundair moeten op alle schooldagen aanwezig zijn, ook bij activiteiten buiten de schoolmuren. Ze mogen enkel afwezig zijn in situaties waarbij de afwezigheid gewettigd is.

Om de leerlingen zelf verantwoordelijkheid te geven, kan de school een magnetisch aanwezigheidsbord maken (zie afbeelding links).
Alle klassen staan erop vermeld. Leerlingen komen 's morgens aan op school en hangen de magneet met hun naam bij hun klas. Dit is een visuele manier om te checken wie er aanwezig is.

Achteraf kan een secretariaatsmedewerker zien wie zich op afwezig heeft laten staan en zo de klassen rond gaan om bevestiging te krijgen.

Als een leerling vergeet om zijn of haar magneet op aanwezig te zetten, kan hij of zij achteraf naar het secretariaat gestuurd worden om zich te verantwoorden. Ze worden gewaarschuwd om verantwoordelijkheid op te nemen, maar er zijn geen straffen aan verbonden.


                          Geïnspireerd door Het Kompas (Sint-Truiden).

Gevisualiseerde doelstellingen

Doelstellingen kunnen worden gevisualiseerd aan de hand van een hexagram.
Hieronder is een voorbeeld van een hexagram voor de leerdoelen van wiskunde. De leerkracht werkt met een hexagram waarin kleine blokjes bij elkaar staan die alle leerdoelen voor de eerste graad voorstellen. 

Leerlingen kiezen zelf een doelstelling en werken er individueel aan. Op die manier zijn ze bezig met iets anders en werken en plannen op hun eigen tempo. De leraar is er om individueel instructie te geven. Ook kunnen leerlingen online instructies bekijken op bijvoorbeld  www.xnapda.be of  www.wezoozacademy.be.

Nadien plannen ze zelf een toets in voor die doelstelling. Als ze de test hebben afgelegd en geslaagd zijn, kleuren ze dat blokje en hebben ze een visueel overzicht welke doelstelling ze behaald hebben of nog moeten behalen.
Als alles ingekleurd is, hebben de leerlingen een badge (evaluatiesysteem met woorden) behaald voor de eerste graad.

Dit is een voorbeeld van een open leertraject. Ook al werkt de school met een klasuniek systeem waarin de leerlingen met verschillende jaargroepen samen zitten, kunnen ze altijd op hun eigen niveau bezig zijn.

                                                                                                                                                                        Geïnspireerd door De Veranda (Alken).


Smartschool

Smartschool is een digitaal leerplatform waarbij directie, leerkrachten, leerlingen en ouders online met elkaar communiceren. Dit leerplatform laat zijn gebruikers toe om in een veilige omgeving met elkaar te communiceren en is niet echt gericht op spelenderwijs leren en bevat ook geen ingebouwde spelelementen.

Smartschool maakt het mogelijk om online berichten te sturen zonder elkaars e-mail adres te kennen. Dit zorgt ervoor dat de drempel lager is voor ouders om contact op te nemen met de leerkracht. Ook is het een voordeel voor scholen om gemakkelijk informatie te delen met de ouders.

Leerkrachten kunnen via Smartschool ook individuele taken of oefeningen geven, op maat van de leerling. Dit is erg handig als de leerlingen van thuis uit moeten werken bij uitzonderlijke situaties.

Het evaluatiesysteem van Smartschool heeft zijn beperkingen. Ze willen bijvoorbeeld leerlingen doelstellingen aanbieden en per doelstelling scoren met de stand van zaken hoe hij of zij ermee bezig is. Dit is technisch gezien heel moeilijk met Smartschool. Op Smartschool kan je klassiek evalueren door de punten van een toets in te geven. Scholen kunnen wel evalueren met rubrieken in plaats van met cijfers, maar de mogelijkheden daarin zijn nog te beperkt.
Ook kunnen de leerlingen niet zelf de lessen invullen in de schoolagenda. Scholen zoeken andere alternatieven. Ze willen hun leerlingen op een andere manier individueel opvolgen.

Alternatief Smartschool: Noteble


Noteble is twee jaar geleden gestart op vraag van enkele technische scholen die competentiegericht willen evalueren. Ondertussen is Noteble verder uitgegroeid tot een volwaardige scale-up en maken reeds een 70-tal scholen gebruik van het leer- en evaluatieplatform Noteble.

Noteble is een platform dat de competenties, sterktes en werkpunten van leerlingen in kaart brengt. Het biedt ook ruimte voor feedback en zelfevaluatie, waardoor de leerlingen steeds kunnen worden bijgestuurd; en leerkrachten altijd een duidelijk overzicht hebben van de groei van hun leerlingen.

Op vlak van evaluatie biedt het platform dus verschillende voordelen aan. Bovendien biedt het meer oog voor het afgelegde traject dan traditionele platformen. De focus ligt op de evolutie van de leerling en niet alleen op zijn prestatie.

Noteble versterkt onderwijs op maat, voor zowel de school als de leerling zelf.
Verschillende flexibele leertrajecten zijn mogelijk. Evaluatie kan hier breed of net individueel zijn. Ook leert de leerling autonoom werken: taken inplannen kan zelfstandig of in overleg met de leerkracht.

Meer en meer scholen zoeken een alternatief, weg van het louter evalueren op basis van punten en meer op basis van talenten en competenties, en individuele groeipaden. Zo komen ze terecht bij Noteble. Hun leuze luidt dan ook: "Kies vandaag voor het onderwijs van morgen!"

Waar de bestaande platformen een meer generiek gebeuren zijn, is Noteble anders.

Bestaande platformen vertrekken vanuit een klas, waarin leerlingen zitten en die een bepaald vak volgen. Bij een nieuw schooljaar begint alles terug van nul.

Bij Noteble daarentegen, wordt gefocust op een leertraject dat klas- of jaaroverschrijdend kan zijn, en opgebouwde kennis evenals competenties worden de hele schoolcarrière meegenomen, verder uitgebouwd en gemonitord.
De leerling staat centraal en het platform heeft oog voor een open leertraject. Bovendien worden de doelen behouden en wordt daar elk jaar op verder gebouwd.

Noteble is van mening dat leren overal moet kunnen plaatsvinden, ook buiten de schoolmuren. Leerlingen kunnen opgevolgd worden aan de hand van stages, GIP, talentenportfolio, ... Ook externe evaluatoren (bv. tijdens trajecten Duaal Leren, stage) kunnen betrokken worden.
Kortom, leerlingen kunnen verschillende skills tonen en leerkrachten kunnen zien wat leerlingen kunnen en waar ze naar toe kunnen groeien. Het leerplatform kan gebruikt worden voor alle richtingen, en heeft specifieke features ontwikkeld voor visualisaties van technisch en beroepsonderwijs.

Op vlak van evaluatie heeft Noteble uitgebreide functionaliteiten.
Scholen kunnen klassieke punten geven, werken met competenties, werken met rubrics, ...
Dit kan erg breed zijn en hangt af van de specifieke voorkeur en werking per school. Alles wordt zo visueel mogelijk gemaakt.

Tijdens deliberaties of leerlingbesprekingen kan Noteble gebruikt worden om een duidelijk overzicht te genereren van behaalde of nog niet behaalde competenties; welke stappen reeds zijn afgelegd; wie hierbij betrokken was en dergelijke meer. Dit maakt het voor zowel de school, leerling als ouders duidelijk welke de groeipunten en sterke punten zijn waarop een volgend schooljaar verder gewerkt kan worden.

                                                                                                         Geïnspireerd door Stroom (Leuven).
                                                                                                                       Bron: Jasper Goyvaerts, oprichter Noteble
.

Leswijzer


Een leswijzer kan gebruikt worden voor alle vakken. Links is een voorbeeld van een instructie voor taal.
Leerlingen plakken deze gedurende de hele week op hun banken of in hun map zodat ze het makkelijk kunnen terugvinden.

Op een leswijzer kunnen opdrachten voor een week vermeld zijn. Ook staat er bij welke werkvorm de leerlingen moeten gebruiken.
Daarnaast staat ook telkens een instructie. Leerlingen plannen de taak en duiden op hun leswijzer aan of de taak afgegeven moet worden of niet.

Op die manier verliezen de leerlingen zo weinig mogelijk uit het oog.


                                                                       Bron: De Veranda (Alken).

De stem van de ouders


Scholen klagen er soms over dat ze ouders niet genoeg betrekken, maar ouders klagen zelf ook dat ze niet genoeg betrokken worden. Hieronder staan enkele voorbeelden hoe een school ouders kan betrekken en zijn banden met ouders kan versterken.

a. Groeigesprekken doorheen het jaar.

Scholen kunnen ervoor kiezen om groeigesprekken te organiseren. De ouders moeten dus aanwezig zijn samen met hun kinderen. Als ze zich niet zelf inschrijven, kunnen ze opgebeld worden door de school.
Dit kan een engagement zijn dat ze aangaan bij de inschrijving.
Samen met de trajectcoach kunnen er verschillende zaken besproken worden zoals bijvoorbeeld wat de leerling nu wil bereiken.

(Voor meer informatie, zie tips & tricks I; groeigesprek)

b. Oudercafé

Een keer per maand kunnen scholen een oudercafé organiseren. Ouders en leraren krijgen de kans om iets te drinken en samen rond een tafel te zitten om een babbeltje te slaan.

c. Oudercomité

De school kan een oudercomité hebben. Hier is het de bedoeling dat ouders meehelpen en de activiteiten mee organiseren. Bv. broodjes maken.

d. Correspondentie

Het onderdeel van de techniek "vrije tekst", namelijk correspondentie (zie tips & tricks I; vrije tekst; correspondentie), kan een communicatiemiddel zijn naar ouders toe en externen.

EXTRA:

Ouders kunnen ook nog uitgenodigd worden voor ouderavonden (evaluatie), voorstellingen van projectweken op vrijdag, meeehelpen aan activiteiten tijdens projectweken, ...

©2020 Martijn Richter. Krijn Taconiskade 346, 1087 Amsterdam
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin