Aanwezigheden

Leerlingen in het lager en secundair moeten op alle schooldagen aanwezig zijn, ook bij activiteiten buiten
de schoolmuren. Ze mogen enkel afwezig zijn in situaties waarbij de
afwezigheid gewettigd is.
Om de leerlingen zelf verantwoordelijkheid te geven, kan de school een magnetisch aanwezigheidsbord maken (zie afbeelding links).
Alle klassen staan erop vermeld. Leerlingen komen 's morgens aan op school en hangen de magneet met hun naam bij hun klas. Dit is een visuele manier om te checken wie er aanwezig is.
Achteraf kan een secretariaatsmedewerker zien wie zich op afwezig heeft laten staan en zo de klassen rond gaan om bevestiging te krijgen.
Als een leerling vergeet om zijn of haar magneet op aanwezig te zetten, kan hij of zij achteraf naar het secretariaat gestuurd worden om zich te verantwoorden. Ze worden gewaarschuwd om verantwoordelijkheid op te nemen, maar er zijn geen straffen aan verbonden.
Geïnspireerd door Het Kompas (Sint-Truiden).
Gevisualiseerde doelstellingen
Doelstellingen kunnen worden gevisualiseerd aan de hand van een hexagram.
Hieronder is een voorbeeld van een hexagram voor de leerdoelen van wiskunde. De leerkracht werkt met een hexagram waarin kleine blokjes bij elkaar staan die alle leerdoelen voor de eerste graad voorstellen.
Leerlingen kiezen zelf een doelstelling en werken er individueel aan. Op die manier zijn ze bezig met iets anders en werken en plannen op hun eigen tempo. De leraar is er om individueel instructie te geven. Ook kunnen leerlingen online instructies bekijken op bijvoorbeld www.xnapda.be of www.wezoozacademy.be.
Nadien plannen ze zelf een toets in voor die doelstelling. Als ze de test hebben afgelegd en geslaagd zijn, kleuren ze dat blokje en hebben ze een visueel overzicht welke doelstelling ze behaald hebben of nog moeten behalen.
Als alles ingekleurd is, hebben de leerlingen een badge (evaluatiesysteem met woorden) behaald voor de eerste graad.
Dit is een voorbeeld van een open leertraject. Ook al werkt de school met een klasuniek systeem waarin de leerlingen met verschillende jaargroepen samen zitten, kunnen ze altijd op hun eigen niveau bezig zijn.
Geïnspireerd door De Veranda (Alken).
Smartschool

Smartschool
is een digitaal leerplatform waarbij directie, leerkrachten, leerlingen
en ouders online met elkaar communiceren. Dit leerplatform laat zijn
gebruikers toe om in een veilige omgeving met elkaar te communiceren en
is niet echt gericht op spelenderwijs leren en bevat ook geen
ingebouwde spelelementen.
Smartschool
maakt het mogelijk om online
berichten te sturen zonder elkaars e-mail adres te kennen. Dit zorgt
ervoor dat de drempel lager is voor ouders om contact op te nemen met de
leerkracht. Ook is het een voordeel voor scholen om gemakkelijk informatie te delen met de ouders.
Leerkrachten kunnen via Smartschool ook individuele taken of oefeningen geven, op maat van de leerling. Dit is erg handig als de leerlingen van thuis uit moeten werken bij uitzonderlijke situaties.
Het evaluatiesysteem van Smartschool heeft zijn beperkingen. Ze willen
bijvoorbeeld leerlingen doelstellingen aanbieden en per
doelstelling scoren met de stand van zaken hoe hij of zij ermee
bezig is. Dit is technisch gezien heel moeilijk met Smartschool.
Op Smartschool kan je klassiek evalueren door de punten van een toets in
te geven. Scholen kunnen wel evalueren met
rubrieken in plaats van met cijfers, maar de mogelijkheden daarin zijn
nog te
beperkt.
Ook kunnen de leerlingen niet zelf de lessen invullen in de
schoolagenda. Scholen zoeken andere alternatieven. Ze willen hun
leerlingen op een andere manier individueel opvolgen.
Alternatief Smartschool: Noteble

Noteble is twee jaar geleden gestart op vraag van enkele technische scholen die competentiegericht willen evalueren. Ondertussen is Noteble verder uitgegroeid tot een volwaardige scale-up en maken reeds een 70-tal scholen gebruik van het leer- en evaluatieplatform Noteble.
Noteble is een platform dat de competenties, sterktes en werkpunten van leerlingen in kaart brengt. Het biedt ook ruimte voor feedback en zelfevaluatie, waardoor de leerlingen steeds kunnen worden bijgestuurd; en leerkrachten altijd een duidelijk overzicht hebben van de groei van hun leerlingen.
Op vlak van evaluatie biedt het platform dus verschillende voordelen aan. Bovendien biedt het meer oog voor het afgelegde traject dan traditionele platformen. De focus ligt op de evolutie van de leerling en niet alleen op zijn prestatie.
Noteble versterkt onderwijs op maat, voor zowel de school
als de leerling zelf.
Verschillende flexibele leertrajecten zijn mogelijk. Evaluatie kan hier breed of
net individueel zijn. Ook leert de leerling autonoom werken: taken inplannen
kan zelfstandig of in overleg met de leerkracht.
Meer en meer scholen zoeken een alternatief, weg van het louter evalueren op basis van punten en meer op basis van talenten en competenties, en individuele groeipaden. Zo komen ze terecht bij Noteble. Hun leuze luidt dan ook: "Kies vandaag voor het onderwijs van morgen!"
Waar de bestaande platformen een meer generiek gebeuren zijn, is Noteble anders.
Bestaande platformen vertrekken vanuit een klas, waarin leerlingen zitten en die een bepaald vak volgen. Bij een nieuw schooljaar begint alles terug van nul.
Bij Noteble daarentegen, wordt gefocust op een leertraject
dat klas- of jaaroverschrijdend kan zijn, en opgebouwde kennis evenals
competenties worden de hele schoolcarrière meegenomen, verder uitgebouwd en
gemonitord.
De leerling staat centraal en het platform heeft oog voor een open leertraject.
Bovendien worden de doelen behouden en wordt daar elk jaar op verder gebouwd.
Noteble is van mening dat leren overal moet kunnen
plaatsvinden, ook buiten de schoolmuren. Leerlingen kunnen opgevolgd worden aan
de hand van stages, GIP, talentenportfolio, ... Ook externe evaluatoren (bv.
tijdens trajecten Duaal Leren, stage) kunnen betrokken worden.
Kortom, leerlingen kunnen verschillende skills tonen en leerkrachten kunnen
zien wat leerlingen kunnen en waar ze naar toe kunnen groeien. Het leerplatform
kan gebruikt worden voor alle richtingen, en heeft specifieke features
ontwikkeld voor visualisaties van technisch en beroepsonderwijs.
Op vlak van evaluatie heeft Noteble uitgebreide
functionaliteiten.
Scholen kunnen klassieke punten geven, werken met competenties, werken met
rubrics, ...
Dit kan erg breed zijn en hangt af van de specifieke voorkeur en werking per
school. Alles wordt zo visueel mogelijk gemaakt.
Tijdens deliberaties of leerlingbesprekingen kan Noteble gebruikt worden om een duidelijk overzicht te genereren van behaalde of nog niet behaalde competenties; welke stappen reeds zijn afgelegd; wie hierbij betrokken was en dergelijke meer. Dit maakt het voor zowel de school, leerling als ouders duidelijk welke de groeipunten en sterke punten zijn waarop een volgend schooljaar verder gewerkt kan worden.
Geïnspireerd door Stroom (Leuven).
Bron: Jasper Goyvaerts, oprichter Noteble.
Leswijzer
Een leswijzer kan gebruikt worden voor alle vakken. Links is een voorbeeld van een instructie voor taal.
Leerlingen plakken deze gedurende de hele week op hun banken of in hun map zodat ze het makkelijk kunnen terugvinden.
Op een leswijzer kunnen opdrachten voor een week vermeld zijn. Ook staat er bij welke werkvorm de leerlingen moeten gebruiken.
Daarnaast staat ook telkens een instructie. Leerlingen plannen de taak en duiden op hun leswijzer aan of de taak afgegeven moet worden of niet.
Op die manier verliezen de leerlingen zo weinig mogelijk uit het oog.
Bron: De Veranda (Alken).
De stem van de ouders

Scholen
klagen er soms over dat ze ouders niet genoeg betrekken, maar ouders
klagen zelf ook dat ze niet genoeg betrokken worden. Hieronder staan
enkele voorbeelden hoe een school ouders kan betrekken en zijn banden
met ouders kan versterken.
a. Groeigesprekken doorheen
het jaar.
Scholen kunnen ervoor kiezen om groeigesprekken te organiseren. De ouders moeten dus aanwezig zijn
samen met hun kinderen. Als ze zich niet zelf inschrijven, kunnen ze
opgebeld worden door de
school.
Dit kan een engagement zijn dat ze aangaan bij de inschrijving.
Samen met de
trajectcoach kunnen er verschillende zaken besproken worden zoals bijvoorbeeld wat de
leerling nu wil bereiken.
(Voor meer informatie, zie tips & tricks I; groeigesprek)
b. Oudercafé
Een
keer per maand kunnen scholen een oudercafé organiseren. Ouders en
leraren krijgen de kans om iets te drinken en samen rond een tafel te
zitten om een babbeltje te slaan.
c. Oudercomité
De school kan een oudercomité hebben. Hier is het de bedoeling dat ouders meehelpen en de activiteiten mee organiseren. Bv. broodjes maken.
d. Correspondentie
Het
onderdeel van de techniek "vrije tekst", namelijk correspondentie (zie
tips & tricks I; vrije tekst; correspondentie), kan een
communicatiemiddel zijn naar ouders toe en externen.
EXTRA:
Ouders kunnen ook nog uitgenodigd worden voor ouderavonden (evaluatie), voorstellingen van projectweken op vrijdag, meeehelpen aan activiteiten tijdens projectweken, ...