Theoretische achtergronden
Hedendaagse methodescholen laten zich
inspireren door de methodescholen uit het begin van de 20ste eeuw. Daarnaast baseren zij hun visie op
een aantal theorieën die hieronder kort beschreven worden.
De zelfdeterminatietheorie/ Het ABC-model

Volgens de Zelf-Determinatie Theorie
hebben we naast fysieke behoeften ook drie belangrijke aangeboren
psychologische behoeften, namelijk Autonomie, Verbondenheid en Competentie.
Net zoals planten
water, mineralen en zonlicht nodig hebben om te kunnen bloeien, hebben wij ze
alle drie nodig. In onderwijs kunnen we op de 3 vitamines inzetten om leerlingen op een duurzame manier te motiveren.
De behoefte aan autonomie gaat over zelf kunnen kiezen en beslissen, inspraak krijgen, meningen kunnen geven in de klas etc...
De behoefte aan verbondenheid gaat over de relaties met anderen. Als er een leuke, gezellige sfeer ervaren wordt, wordt deze behoefte bevredigd. Het is het voelen van een connectie met anderen en gewaardeerd worden.
Ten slotte is er nog de behoefte aan
competentie, of het gevoel om competent te zijn. Deze wordt bevredigd als personen dingen doen waar ze goed in
zijn of die haalbaar en duidelijk zijn. Talenten gebruiken en verder ontwikkelen is hierbij van groot belang.
Wil je hier meer over lezen?
De 21 eeuwse vaardigheden

De wereld en onze maatschappij verandert voortdurend. De toekomst vraagt andere dingen van ons en van de leerlingen. Deze veranderingen zijn op technologisch, economisch en sociaal vlak. We evolueren van een industriële naar een kennis- en netwerksamenleving. Er worden steeds meer machines gekozen om het werk te doen en hier komt steeds meer computerwerk en ICT bij kijken.
Boek: Onderwijs voor de 21ste eeuw; Door Kris Van den Branden (Auteur).
Fixed mindset vs. growth mindset
Al eeuwen wordt discussie gevoerd of onze intelligentie en vaardigheden (capaciteiten) vaststaan of niet. We leren levenslang, maar ontwikkelen we daardoor ook onze capaciteiten? Daarover zijn twee overtuigingen: Onze capaciteiten staan vast en onze capaciteiten kunnen groeien.
Dertig jaar geleden is door de Amerikaanse psychologe Carol Dweck een theorie ontwikkeld. Zij deed onderzoek naar de motivatie van prestaties van leerlingen en daarbij concludeerde Zij dat er twee denkstijlen zijn, namelijk de fixed mindset (vast) en growth mindset (groeien).
https://onderzoekonderwijs.net/2019/05/05/groeimindset-toch-maar-wel/