
Sommige scholen zitten vast met het evaluatiesysteem. Vooral methodescholen evalueren doelstellingsgericht. Ze zoeken een andere manier van evalueren waarmee ze elke leerling voor elke
doelstelling kunnen evalueren. Scholen willen een andere manier vinden van evalueren waarbij ze niet te veel met punten moeten werken.
Voorbeeld I: Noteble
(voor meer informatie zie "Tips&TricksII").
Bron: Jasper Goyvaerts (Noteble).

Op vlak van evaluatie heeft Noteble uitgebreide
functionaliteiten.
Scholen kunnen klassieke punten geven, werken met competenties, werken met
rubrics, ...
Dit kan erg breed zijn en hangt af van de specifieke voorkeur en werking per
school. Alles wordt zo visueel mogelijk gemaak (zie voorbeelden van afbeeldingen hieronder).
Tijdens deliberaties of leerlingbesprekingen kan Noteble gebruikt worden om een duidelijk overzicht te genereren van behaalde of nog niet behaalde competenties; welke stappen reeds zijn afgelegd; wie hierbij betrokken was en dergelijke meer. Dit maakt het voor zowel de school, leerling als ouders duidelijk welke de groeipunten en sterke punten zijn waarop een volgend schooljaar verder gewerkt kan worden.






Voorbeeld II: Badgr-systeem
Scholen kunnen ervoor kiezen om eindtermen te vertalen naar een document in leerlingentaal. Nadien kunnen ze gaan kijken wat een leerling moet kunnen, kennen of weten aan het einde van bijvoorbeeld de eerste graad. Dat resultaat wordt dan in "badges" gezet. Als een leerling een eindterm behaald heeft, krijgt hij of zij een badge (gemaakt met BadgR) en kan deze eindterm aangevinkt worden. Op die manier hebben de leerkrachten en leerlingen een visueel overzicht waar ze zitten. Dit systeem hangt samen met de hexagram bij Tips and tricks II "Gevisualiseerde doelstellingen".
Bron: De Veranda (Alken).