De kring

De meeste freinetscholen beginnen en sluiten elke dag af met een kringgesprek, praatronde, actuaronde of boekenronde, waarin alle ervaringen, weetjes en emoties naar boven komen, die de leerlingen buiten de klas of op school opdoen. Dit is een manier om de beleving van de leerlingen op het spoor te komen. 


Actuaronde

Voor de leraar


Een actuaronde kan aan het begin of aan het einde van een schoolweek gebeuren tijdens de kring. Een leerling kan de opdracht krijgen om een artikel uit te zoeken van de voorbije dagen en te presenteren aan zijn of haar medeleerlingen.
Je kan ook kiezen om iedere leerling een artikel uit een ander categorie (cultuur, economie, sport, wetenschap en technologie, politiek, entertainment en media) te laten kiezen. Zo heb je oog voor interesse!

Voor de leerling


Stappenplan:

  • FASE 1: Kies een artikel

Stap 1: Om te beginnen heb je een krant nodig. Je kan op verschillende plaatsen kranten vinden:

  • Vraag een krant aan je ouders.
  • Surf op het internet (HLN, Het nieuwsblad, ...).
  • Ga naar een krantenwinkel en koop een krant.
  • Ga naar de bibliotheek. (Daar kan je gratis een krant lezen en zelfs een artikel uit kopiëren).
  • Zoek eens een krant in je school of vraag aan je leerkracht.

Stap 2: Grasduin eens door een krant. Lees bijvoorbeeld de koppen (titels) tot je iets vindt wat jou boeit. Kies een artikel dat jij interessant vindt en waarover je veel kan en wil vertellen.

Stap 3: Knip het artikel uit of kopieer het artikel en breng het mee naar je actuaronde.


  • FASE 2: Verzamel informatie over je gekozen artikel

Stap 1: Zoek de 5W+1H uit je artikel: Wie, wat, waar, wanneer, waarom, hoe.

Stap 2: Teken een T-schema (zie afbeelding T-schema bij titel "Actuaronde").

Stap 3: Los de 5W+1H op in een T-schema.

Stap 2: Vermeld de bron (naam en datum van de krant) op je blad.

Stap 3: Maak notities over de inhoud, die je tijdens je presentatie zal gaan vertellen aan je klasgenoten.

Stap 4: Bereid minstens twee denk- of discussievragen voor om aan je klasgenoten te stellen, na je actuaronde. Kies dus een artikel waarover je dat soort vragen kan stellen).


  • FASE 3: Presenteer je actuaronde

Stap 1: Zorg dat je luisteraars zich eerst kunnen oriënteren. Begin dus niet meteen middenin de inhoud van je artikel, maar zeg eerst even uit welke krant je artikel komt, wat voor nieuws het is, uit welke categorie het komt, ...

Stap 2: Vat daarna de inhoud van je artikel samen.
Let op: Het is niet de bedoeling dat je afleest. Bereid je dus goed voor! Zorg ervoor dat je luisteraars goed kunnen volgen waarover het artikel gaat.

Stap 3: Vraag achteraf of alles duidelijk is en stel dan je twee denk- en discussievragen.

Stap 4: Je leidt de discussie en gaat in op de opmerkingen en vragen van je klasgenoten.

Stap 5: Vraag aan je publiek of ze nog vragen of opmerkingen hebben en bedank ze voor hun aandacht.


                                                     Geïnspireerd door De Veranda (Alken).

Boekenronde

Voor de leerkracht


Een boekenronde kan een of twee keer (naargelang het aantal leerlingen) in een maand plaatsvinden tijdens de kring. Een leerling kan de opdracht krijgen om een boek te zoeken of een boek te kiezen uit een boekenlijst en presenteren aan zijn of haar medeleerlingen.
Bied de leerlingen keuzemogelijkheden aan waar je de genres bij noteert. Zo heb je oog op interesse!

Voor de leerling


  • Fase 1: Kies een boek

Houd met volgende zaken rekening bij het kiezen van een boek:

  • Je kan zowel fictie als informatieve boeken lezen, maar minstens de helft van je boeken moet fictie zijn.
  • Je mag stripverhalen lezen zo veel als je wil, maar niet voor je boekenrondes.
  • Lees boeken die minstens voor jouw leeftijd bedoeld zijn (dus geen Geronimo Stilton of gelijkaardige kinderboeken).
  • Als je niet weet wat te kiezen, praat er dan over met je leraar, vraag je groepsgenoten naar aanraders of vraag een boekenlijst aan je leerkracht.
  • Maak je keuze telkens een maand voor de boekenrondeweek zodat je genoeg tijd hebt om je boek rustig uit te lezen.
  • Als je je keuze gemaakt hebt, bespreek die dan even met je leerkracht en vraag om bevestiging.

  • Fase 2: Lees je boek
  • Zorg dat je tijd en ruimte vrijmaakt om je boek aandachtig te lezen. Je kan niet tegelijk lezen en met drie van je beste vrienden of vriendinnen zitten babbelen.
  • Als je tijdens het lezen ideetjes krijgt voor je creatieve verwerking, schrijf die dan meteen even op. Tip: gebruik het hele jaar door een boekje voor je leesnotities.
  • Als er tijd is om een boek te lezen op school, doe dat dan, maar voorzie ook voldoende leestijd thuis.
  • Als je met al je andere werk klaar bent, kan je altijd lezen tijdens zelfstandige werktijd.

  • Fase 3: Kies een verwerkingsopdracht

Bij elke boekenronde hoort een creatieve verwerkingsopdracht. Je kan kiezen uit een heleboel mogelijkheden (je mag ook zelf een voorstel doen: leg het dan even voor aan je leraar), maar je kan geen twee keer dezelfde opdracht uitvoeren.

  • a. Maak een collage op A3-formaat met allemaal afbeeldingen die je aan je boek doen denken.
  • b. Stel een soundtrack samen met allerlei muziek die je aan je boek doet denken.
  • c. Schrijf een interview met een personage uit je boek.
  • d. Maak een promofilmpje voor je boek.
  • e. Maak een hoorspel van een belangrijke scène uit je boek, compleet met geluidseffecten, verschillende stemmen, enz.
  • f. Schrijf een brief naar een personage uit je boek.
  • g. Ontwerp een nieuwe kaft en achterflap voor je boek.
  • h. Stel een boekendoos samen: een versierde schoendoos (bijvoorbeeld, maar het mag natuurlijk ook een houten of blikken doos zijn) gevuld met allerlei voorwerpen die je aan je boek doen denken.
  • i. Maak een maquette van een scène uit je boek of van een belangrijke plaats in je boek.
  • j. Maak een promotieposter voor je boek.
  • k. Teken een gedetailleerde plattegrond of landkaart van (een) belangrijke plaats(en) of ruimte(s) in je boek, met een legende.
  • l. Schrijf een krantenbericht over een belangrijke gebeurtenis in je boek.
  • m. Kies een stuk van minstens één pagina uit je boek en herschrijf het in de stijl van een compleet ander genre.
  • n. Kies een stuk van minstens één pagina uit je boek en herschrijf het alsof het zich in een compleet andere tijd afspeelt.
  • o. Maak een gedetailleerde, creatieve en verzorgde mindmap van je boek.

  • Fase 4: Stel je boek en je opdracht voor in de boekenronde

Stap 1: Zorg dat je luisteraars zich eerst kunnen oriënteren. Begin dus niet meteen middenin de inhoud van je boek, maar zeg eerst even welk boek je hebt gekozen, wie de auteur is en toon de cover.

Stap 2: Vat daarna kort de inhoud van je boek samen.
Let op: Het is niet de bedoeling dat je afleest. Bereid je dus goed voor! Zorg ervoor dat je luisteraars goed kunnen volgen waarover het boek gaat.

Stap 3: Presenteer je verwerkingsopdracht aan je publiek.

Stap 4: Vraag aan je publiek of ze nog vragen of opmerkingen hebben en bedank ze voor hun aandacht.


                                                                   Bron: De Veranda (Alken).

©2020 Martijn Richter. Krijn Taconiskade 346, 1087 Amsterdam
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin